Bij Fanny op Schoot, preview 1

Bij Fanny op Schoot” is een Kiekeboe-album van Merho dat in 2005 buiten de normale reeks is verschenen. De manier waarop het getekend is lijkt veel op die van hoe sommige parodie-albums gemaakt worden. Fanny presenteert een talkshow waarin ze andere stripfiguren laat opdraven en die karakters werden dan getekend door de originele tekenaars.

Op de oorspronkelijke kaft (de soft-cover versie, de hard-cover is anders) zit ze een beetje achterover geleund in haar achteloos openvallend jasje en een oranje shirt. De ondertitel van dit album is “Diepgravende gesprekken met bekende stripfiguren. Deze kaft heb ik wat herwerkt naar een wat luchtigere versie waarin ze haar jasje ook open laat vallen, maar nu zonder shirt. Vol trots geeft ze zicht op haar onbedekte boezem. De aangepaste ondertitel leest nu “Erotische onthullingen van bekende stripfiguren“.

Kiekeboe - Suske en Wiske - Bij Fanny op Schoot (preview 01)

Kiekeboe – Suske en Wiske – Bij Fanny op Schoot (preview 01)

In het album zelf zitten een paar pagina’s waarin Fanny vragen stelt aan Suske en Wiske. Ze draagt daarbij dezelfde kleding die Wiske ooit droeg maar die ze tegenwoordig niet meer aan mag omdat de lezers zo’n kort topje met minirokje te sexy vonden voor haar. (Je kon zowaar haar navel zien!) Fanny blijkt wel wat moeite te hebben om dat kleine topje op  zijn plaats te houden en door het hoofdstuk heen kruipt het dan ook net wat verder omhoog dan de bedoeling was. Hoewel die momenten vergezeld worden met de tekst “FLOEP” krijg je niets spannends te zien.

Omdat ik toch bezig was heb ik van dat hoofdstuk een aantal stroken hertekend als parodie en het een andere wending gegeven. Wat er uitgekomen is, is een mini-stripje van 1 pagina waar Fanny nog steeds de talkshow host maar waar beter te zien is hoe strak dat kleine topje nu eigenlijk zit. Ondanks dat doet ze niet al te veel moeite om het weer naar beneden te trekken nadat het weer omhooggeschoven is. De tekst “FLOEP” is hier eigenlijk niet zo nodig want het is meer dan duidelijk wat er aan het floepen is.

Tijdens het interview vraagt ze Suske en Wiske het hemd van het lijf, maar nu letterlijk. Het publiek heeft ze namelijk een uitdaging gegeven die ze uitgevoerd willen zien worden en het is aan Suske en Wiske om te beslissen of ze zoiets wel aandurven.

Het tekenwerk van dit kleine stripje is gedaan maar moet nog “ge-inkt” worden. Ook moet alle tekst opnieuw gedaan worden want na het verkleinen naar een hanteerbaar formaat blijkt dat die veel te onduidelijk wordt. De lezers die al een probleem hadden met de blootgegeven navel van Wiske wordt in ieder geval aangeraden om naar wat anders op zoek te gaan.

(top: drawing by Merho 2005)

(bottom: drawing by I.A. 2015)

2 gedachten over “Bij Fanny op Schoot, preview 1