Suske en Wiske – Het Hitsige Huishouden

Suske en Wiske - Het Hitsige Huishouden (remake)

Suske en Wiske – Het Hitsige Huishouden (remake)

De cover van het album dat er nooit is gekomen.  Dit is een hertekende versie van het origineel uit 2007.

(drawing by I.A. 2014)

8 gedachten over “Suske en Wiske – Het Hitsige Huishouden

  1. Was er in 2007 aan begonnen en toen ik richting de helft kwam vond de harddisk het nodig om er mee te stoppen. De cover stond toevallig ook nog op een andere plek maar de rest was niet meer te redden en ben er niet meer opnieuw aan begonnen. Het verhaal was een klein beetje in de lijn van ‘Het Helpende Handje’ die pas 6 jaar later af kwam.

    Like

  2. Ah jammer. Dit ziet er uit als een goed moment voor een kwartetje met Wiske. Jerom in het kontje, Suske in het poesje en Lambik gepijpt.

    Like

    • Of het lastig is hangt af van hoe goed je kan tekenen. Het is meer een kwestie van heel veel werk dan dat het moeilijk is.

      Eerst maak ik een simpel scriptje waar ik per plaatje in een paar woorden een situatieschets neerzet en ook de tekst die later in de ballonnetjes moet komen. Dat is dan gelijk de verhaallijn, voor zover het dat heeft. Dat ziet er dan zo uit:

      ———————————-
      Plaat 05:
      Wiske met Sidonia bij eettafel
      Wiske: Ik kom even wat eten en dan ben ik weer naar m’n kamer.
      Sidonia: Toch niet met dit weer. Ga Suske maar helpen bij het schuurtje.

      Plaat 06:
      Wiske loopt in tuin
      Wiske: Bah, en ik had net zo’n zin om wat met mezelf te gaan doen.

      ———————————-

      Het voordeel van Suske en Wiske is dat ze geen broer en zus zijn en dan is het ineens niet zo raar meer dat ze elkaar gaan helpen als ze geil zijn.

      Dan begint het tekenen van de karakters. Omdat het een parodie is moet het wel op het origineel lijken dus als ik een lachende Wiske moet tekenen kijk ik in een album naar hoe die gelaatsuitdrukking wordt gedaan en laat het daarop lijken want het gezicht, of eigenlijk het hele hoofd, is erg belangrijk. Het bepaalt bijna alles, samen met de details zoals het strikje en b.v. de schoenen. Het is wat lastiger als ze kreunt of aan het klaarkomen is want dat heb ik haar in de normale albums nog niet zien doen.

      Haar lichaam is wat makkelijker. Zolang ze die witte jurk met rode streep aan heeft en de proporties een beetje kloppen lijkt het nogal snel op Wiske alleen heeft ze in het orgineel van boven niet zo veel in huis. In de parodien is ze net wat ouder en zijn haar rondingen wat meer ontwikkeld. Wiske zonder kleren is nog wat makkelijker want op de lengte na hebben bijna alle stripdames datzelfde zandloperfiguurtje, of het nu Wiske is of b.v. Fanny Kiekeboe.

      Als je kritisch kijkt zie je dat het niet altijd precies klopt. Als Wiske naakt is zijn haar borsten net iets groter dan met haar kleren aan en zijn haar billen ook net iets ronder.

      Sommigen schetsen het eerst op papier om daarna in te scannen en af te maken. Ikzelf doe het helemaal digitaal. In het begin was dat met een oude Wacom tekentablet maar omdat daar geen drivers meer voor zijn doe ik het tegenwoordig met de muis, wat iets trager gaat.

      Eerst teken ik alles per plaatje in 2 kleuren op hoge resolutie met hele dunne lijntjes. Meestal gesloten lijnen zodat het inkleuren makkelijker is. Na de kleuring wordt het verkleind naar een formaat van rond de 4000 X 6000 pixels en eventueel bijgewerkt. Als ik zo een aantal plaatjes heb wordt alles weer verkleind en op maat gesneden om op een bladzijde van ongeveer 6000 X 4000 pixels te passen. Dan worden de tekstballonnetjes met tekst er in gezet, komt er een kader om het plaatje, worden alle lijntjes opnieuw zwart getekend en wordt het verkleind naar het eindformaat.

      Er zijn wel een aantal dingen waarmee je van te voren rekening moet houden. Zo moet je een beetje inschatten hoeveel ruimte de tekst ongeveer in gaat nemen. Met veel tekst heb je minder plaats voor zichtbare achtergronddetails die je misschien juist wel wilt benadrukken.
      Ook het aantal plaatjes per bladzijde moet een beetje kloppen of kloppend gemaakt worden. Ik heb vaak dat ik later extra plaatjes moet tekenen om een kloppende bladzijde te krijgen.

      Like

  3. Tja. klinkt inderdaad als een hoop werk en je moet goed kunnen tekenen met de computer. Mag ik weten welk programma je gebruikt. Zou je ook plaatjes kunnen scannen en die dan bewerken? Of is dat te makkelijk gedacht?

    Hoe dan ook, bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Like

  4. Mijn verhaal was wat langer uitgevallen dan de bedoeling.

    Met mijn manier van tekenen kun je bijna ieder tekenprogramma gebruiken maar ik doe het met meestal PaintShop maar heb ook wel eens GIMP gebruikt. Omdat ik wil dat het een beetje lijkt alsof het op echt papier is getekend heb ik aan de basisfuncties van een tekenprogamma genoeg.

    Als je liever eerst op papier schetst kun je het daarna ook inscannen en afmaken. Bestaande kleurenplaatjes inscannen en dan bewerken haalt weinig uit. Het kan wel maar is vaak veel meer werk dan het helemaal zelf tekenen want de kleuren en de manier hoe de zwarte lijnen zijn gemaakt kun je nooit zo goed namaken als het origineel dus wordt het altijd lelijk.

    Je kan wel je schetsen baseren op bestaande plaatjes. Dat is b.v. bij ‘De Glunderende Gluurder’ ook gedaan. Daarin zitten elementen die je ook in de originele albums kunt terugvinden zoals ‘De Sterrenplukkers’ (veel van overgenomen), ‘De Gramme Huurling’ (het Fetisj beeldje), ‘De Amoureuze Amazone’ (cafe wordt gebruikt als Sidonia’s huis), ‘De Kadulle Cupido’ (scene waarin Wiske het hardlopende meisje tegenkomt), ‘De Bokkerijders’ (waar de haan Wiske gaat wekken) en nog veel meer.

    Like

Op naamloze (anonieme) reacties wordt niet gereageerd...

